مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی

مشاوره و راهنمایی در زمینه حقوق و ارائه مقالات علمی حقوق
مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی

مشاوره و راهنمایی در زمینه حقوق و ارائه مقالات علمی حقوق

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

منتشره در روزنامه رسمی شماره 19997 مورخ 6/8/1392

شماره 100/41556/9000 ـ 1/8/1392

جناب آقای سینجلی جاسبی

رئیس محترم هیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

تصویر دستورالعمل شماره 100/41540/9000 ـ 1/8/1392 ریاست محترم قوه قضائیه جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ محسن محدث

 

شماره 100/41540/9000 ـ 1/8/1392

  

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

در اجرای ماده 29 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب 18/1/1381 مجلس شورای اسلامی و پیشنهاد شورایعالی کارشناسان رسمی دادگستری، تعرفه مربوط به تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری، مصوب 8/12/1389 به شرح مواد آتی اصلاح میشود:

فصل اول ـ کلیات

ماده 1 ـ دستمزد کارشناسان پس از گزارش و اظهارنظر کارشناسی در حدود صلاحیت آنها از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی طبق مقررات این تعرفه محاسبه و پرداخت میگردد.

تبصره ـ منظور از کانون در این تعرفه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و منظور از مرکز، مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه میباشد.

ماده 2 ـ مراجع قضایی، وزارتخانهها، سازمانهای دولتی و ارگانها و نهادها و شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها در تعیین دستمزد کارشناسی مکلفند براساس مقررات این تعرفه عمل نمایند.

تبصره 1 ـ در مواردی که مرجع قضایی در پروندههای کیفری و حقوقی برای کشف جرم و تعیین علت و علل و مشخص نمودن واقعیت اقدام به تعیین کارشناس مینماید، تعیین دستمزد متناسب با کمیت و کیفیت کار با همان مرجع میباشد.

تبصره 2 ـ در صورت عدم استطاعت مالی متقاضی کارشناسی به تشخیص قاضی پرونده حقالزحمه کارشناسی تا میزان معینی به وسیله دادگاه کاهش مییابد ولی به هر حال پرداخت هزینهها یا وسیله اجرای قرار کارشناسی مانند ایاب و ذهاب و غیره به عهده متقاضی میباشد.

تبصره 3 ـ در مورد مناطق محروم و یا اشخاص حقیقی که استطاعت کافی ندارند حسب مورد به تشخیص قاضی پرونده، مرکز یا کانون مربوط حقالزحمه این تعرفه سی درصد کاهش مییابد.

تبصره 4 ـ در صورت عدم استطاعت مالی متقاضی کارشناسی به تشخیص مرجع قضایی مربوط مراتب جهت معرفی کارشناس معاضدتی حسب مورد (حداکثر تا سه مورد) به کانون یا مرکز اعلام تا معرفی گردد.

ماده 3 ـ در کارشناسیها چنانچه موضوع کارشناسی مربوط به جزئی از کل بوده ولی اظهارنظر کارشناسی مستلزم بررسی در کل کار مربوطه باشد، دستمزد با پیشنهاد کارشناس و موافقت مقام ارجاعکننده بر مبنای کل کار انجامشده محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده 4 ـ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند در صورت درخواست کارشناس یا هیأت کارشناسی، دستمزد کارشناسی را طبق این تعرفه و در صورتی که قبلاً قابل برآورد نباشد حسب مورد بهطور علیالحساب به حساب کانون یا مرکز تودیع و قبض آن را در پرونده مربوط پیوست نمایند در این صورت کارشناسان رسمی مکلفند پس از تودیع دستمزد نسبت به انجام کارشناسی اقدام نمایند.

ماده 5 ـ در صورتی که کارشناس اقدام به کارشناسی نموده ولی به دلیلی که خارج از حیطه اختیار وی باشد اجرای کارشناسی منتفی گردد، محق دریافت بخشی از دستمزد متناسب با کارهای انجامشده و یا وقت صرفشده خواهد بود؛ به شرط اینکه از حداقل مقرر در این تعرفه کمتر نباشد. به علاوه، چنانچه در این رابطه به محل اجرای قرار کارشناسی مسافرت نموده باشند هزینه سفر، اقامت و فوقالعاده روزانه وی بر مبنای ضوابط این تعرفه پرداخت میشود.

ماده 6 ـ در صورتی که اجرای قرار کارشناسی مستلزم عزیمت به خارج از حوزه فعالیت یا محل اقامت کارشناس باشد، تأمین وسیله ایاب و ذهاب و محل اقامت مناسب و غذا به عهده متقاضی بوده و علاوهبر دستمزد کارشناسی، فوقالعاده مأموریت کارشناس برای هر روز مسافرت به مأخذ روزانه مبلغ 500.000 ریال برای مأموریت داخل استان محل اقامت کارشناس و مبلغ 1.000.000 ریال برای مأموریت خارج از استان کارشناس پرداخت خواهد شد. چنانچه متقاضی از تأمین وسیله ایاب و ذهاب و اقامت خودداری نماید و کارشناس برای انجام کارشناسی رأساً و به هزینه خود نسبت به تهیه موارد فوقالذکر اقدام نماید، علاوهبر دستمزد و فوقالعاده مأموریت، هزینههای مربوط در وجه کارشناس پرداخت خواهد شد.

تبصره 1 ـ در صورتی که انجام کارشناسی مستلزم عزیمت به خارج از کشور باشد، انجام امور مربوط و کلیه هزینههای سفر و پرداخت فوقالعاده روزانه هم ردیف مدیران کل به عهده متقاضی میباشد.

تبصره 2 ـ در صورتی که مبلغ مورد رسیدگی به ارز باشد، پس از تسعیر آن به ریال، براساس نرخ واریزنامه رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطابق جدول رشته مربوط محاسبه خواهد گردید.

تبصره 3 ـ تأمین وسیله ایاب و ذهاب اجرای قرار کارشناسی درون شهرها به عهده متقاضی میباشد.

ماده 7 ـ دستمزد تأمین دلیل با توجه به کمیت و کیفیت خدمات کارشناسی مورد نیاز از طرف مقام ارجاعکننده تعیین میشود و حداقل 1.500.000 ریال میباشد.

ماده 8 ـ هزینه انجام کلیه آزمایشها و تهیه نمونههای لازم و گمانهزنی که طبق نظر کارشناسی ضروری باشد، به عهده متقاضی است و در صورت اختلاف و ضرورت انجام اقدامات مذکور، حسب مورد نظر مرکز یا کانون مربوط معتبر است.

ماده 9 ـ در مواردی که برای بعضی از امور کارشناسی در این تعرفه دستمزد تعیین نشده باشد، دستمزد آن حسب مورد توسط مرجع قضایی، کانون یا مرکز مربوط تعیین میگردد. در هر حال حداقل دستمزد 1.500.000 ریال خواهد بود.

ماده 10 ـ در مواردی که موضوع کارشناسی مربوط به سالهای قبل از تاریخ انجام کارشناسی باشد، دستمزد طبق قیمت روز براساس این تعرفه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده 11 ـ دستمزد ارزیابیها برای کلیه رشتهها در هر مورد ارجاعی به شرح ذیل تعیین میگردد.

 ـ تا پنجاه میلیون ریال........................................................... مقطوعاً 1.500.000 ریال.

 ـ از پنجاه میلیون و یک ریال تا یکصد و پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد............ 5% درصد.

 ـ از یـکصد و پنـجاه میلیون و یک ریال تـا دویست و پنـجاه میلـیون ریال نسـبت به مازاد......................................................................................................4 % درصد.

 ـ از دویست و پنجاه میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد .............3% درصد.

 ـ از یک میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال نسبت به مازاد...................................125% درصد.

 ـ از ده میلیارد و یک ریال تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد...................6%درصد.

 ـ از یکصد و پنجاه میلیارد و یک ریال تا پانصد میلیارد ریال نسبت به مازاد ............ 3% درصد.

 ـ از پانصد میلیارد و یک ریال تا ششصد و پنجاه میلیارد ریال نسبت به مازاد........25% درصد.

 ـ از ششـصد و پنجـاه میلیـارد و یک ریال تا یک هـزار میلیـارد ریـال نسـبت به مازاد......................................................................................................15%درصد.

 ـ از یکهزار میلیارد و یک ریال به بالا نسبت به مازاد 1%درصد، حداکثر کل دستمزد کارشناسی سیصد میلیون ریال برای هر کارشناس خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد